Op St. Mary School in Westlock ontmoet ik Nora Mchaughey.
Zij is de adjunct directeur en tevens ‘coördinator inclusief onderwijs’. Dit is een ‘pre K-12 school’, een school voor kinderen vanaf 4 tot 17 jaar. Ook het ministerie van onderwijs van Alberta schrijft inclusief onderwijs voor.
Deze school onderschrijft dat volledig, maar ervaart wel grenzen bij kinderen met ernstige gedragsproblemen. Dus daar wil ik meer van weten. Ik mag observeren bij de leerkracht die als het ware de coach is van deze leerling. Zij werkt met nog een andere leerling die volledige begeleiding krijgt.
De focus is gericht op ontwikkeling en onafhankelijkheid. Hun coach werkt daar aan met veel geduld en begrip. Een kleine verandering kan al veel stress en onhandig gedrag tot gevolg hebben. De coach is daarom vaak bij de gezamenlijke activiteiten met de andere kinderen van de school. Het grote voordeel van deze aanpak is, dat deze kinderen bij de gemeenschap horen.
Nora vertelt over inclusief werken op haar school; het zit ‘m toch vaak in kleine dingen en creatieve oplossingen, is haar conclusie. Als dat meewerkt aan het verkrijgen van een inclusieve maatschappij, is het de moeite waard. Quote Nora:
“inclusive education is time consuming and tedious but it is critical important”
Een voorbeeld van de werkwijze is ‘buddy learning’, waarbij oudere en jongere kinderen door elkaar activiteiten uitvoeren en op die manier van elkaar leren. Ook zie ik in de klassen de halflege muren, waar steeds weer iets bij gehangen wordt dat past bij de leerstof. In de groep waar ik een kijkje neem zie ik dat de organisatie, de voorbereiding en de werkvormen helpen om om te gaan met de verschillen tussen kinderen.
Ouders zijn altijd betrokken bij de school. Mindfulness is geïntegreerd in de pedagogisch aanpak. Samenwerking met organisaties die het gezin ondersteunen is van groot belang, ze noemen het Child protection.
Dat was een interessant bezoek, ik ben blij met de medewerking die ik krijg. Mensen gaan zonder voorbereiding voor mijn camera staan en willen graag meewerken aan een inclusieve maatschappij.