Mag ik jullie voorstellen aan Courtney
Courtney en haar familie wonen in Sasketoon in de provincie Saskatchewan. Omdat ze het syndroom van Down heeft ging ze naar een voorschoolse opvang voor kinderen met ‘special needs’. Daar onderzocht men wat ze nodig heeft om zich te kunnen ontwikkelen op een reguliere basisschool. Haar vaardigheden waren zo goed dat ze al vlot in een reguliere klas kwam met de steun van een assistent. In het begin was die er elke dag.
De sfeer in de klas is erg belangrijk, vertelt Susan, haar moeder. Het was voor alle kinderen veilig, ook voor Courtney, ze hoorde er gewoon bij. De cognitieve vakken, deed ze op haar eigen niveau. De creatieve vakken deed ze mee met de klas.
In gesprek met Susan, de moeder van Courtney
Susans oudere dochter zat al op de school toen Courtney geboren werd. Ze nam Courtney mee naar school en vertelde over haar in de klas van haar dochter. Courtney is wie ze is, net als de andere kinderen op de school en in de buurt. Dat Courtney naar dezelfde school ging als haar zus was geen punt.
Susan merkt op dat ze steeds afstemde met de school, de samenwerking is heel belangrijk. Elk kind is anders, als ouder ken je je eigen kind heel goed. De school en de ouders vertrouwden elkaar en waren steeds in gesprek met elkaar. Als ze iets niet zeker wisten, probeerden ze het gewoon.
Susans advies:
“Learn to do, by doing!”
Susan zegt dat ze erg gelukkig is dat er inclusief onderwijs is in Canada: “kinderen leren zoveel van andere kinderen. Ze willen nadoen wat andere kinderen doen. Courtney leert alles van anderen, dat zit in haar aard”. Ze vult aan: “Courtney is onderdeel van de maatschappij, ze hoort er gewoon bij. Niemand denkt er hier over na”.
Dat is wat ik in Canada tegenkom, het is voor iedereen normaal om alle kinderen met elkaar naar school te laten gaan. Ik hoor dat ook tijdens de gesprekken die ik voer met de mensen die ik ontmoet. Inclusief onderwijs gaat vooral over gelijkwaardigheid en met elkaar (leren) leven. Ik ben benieuwd naar mijn ervaringen tijdens de volgende ontmoetingen.