De Canadese Grondwet omvat ook het ‘Charter van Rechten en Vrijheden’, dat de fundamentele rechten van alle bewoners van Canada bevat. Het Charter beschermt vrijheid van meningsuiting en godsdienst, democratische rechten, bewegingsvrijheid en vrijheid van taal; het beschermt burgers tegen bijvoorbeeld discriminatie op basis van geslacht, ras, etnische origine en fysieke of mentale handicap.
Dit land met zoveel emigranten uit verschillende landen én de oorspronkelijke bewoners (first nations’) heeft er voor gekozen om het gelijkwaardigheidsprincipe hoog in het vaandel te hebben.
Elke provincie geeft vorm aan haar eigen onderwijs curriculum, dat bestaat uit doelen per vakgebied met een korte uitwerking. Daar zitten dus verschillen in. Men is eigenaar van uitwerking en uitvoering van het curriculum.
Hieronder een foto van het curriculum voor ‘grade’ 1 en 2 in Saskatchewan, het is slechts één map.
Dit is een voorbeeld van een korte uitwerking van bovenstaand curriculum.
Naast dit curriculum zijn er voorbeeldboeken per vakgebied waar de leerkracht informatie en ideeën uit kan kiezen. Er zijn dus geen methodes met werkt met leerlijnen.
Dit is het onderwijs curriculum van Ontario per vakgebied.
Ook de terminologie is per provincie verschillend. Zo worden bijvoorbeeld ‘schoolbesturen’ in de ene provincie ‘boards’ genoemd en in de andere ‘divisions’. Ook de ondersteuners voor ‘special needs’ hebben andere namen per provincie.
Maar de schoolbussen zijn in elke provincie wel hetzelfde!
De provincies die ik heb bezocht werken allen aan inclusief onderwijs. Ook in Canada gaat dat niet vanzelf, maar de mensen die ik spreek vinden het heel belangrijk. Het onderwijs heeft wat hen betreft een voorbeeldfunctie in het uitdragen van het gelijkwaardigheidsprincipe.