Reynolds Central School in Melfort, Saskatchewan

Nadine is leerkracht van ‘grade’ 4 (9-10 jarigen) op de Reynolds Central School in Melfort. Eén derde van haar klas heeft ‘special needs’. Er is veel kennis op school en vanuit het bestuur is er begeleiding mogelijk voor de leerkrachten door een ‘diversity education teacher’.

De school heeft onder andere kinderen met vormen van autisme, zoals ADHD, ADD, Tourette en Down syndroom. Een groot aantal kinderen komt uit de Filipijnen en spreekt geen engels. Daarnaast hebben veel kinderen het Foetus Alcohol syndroom. Dat laatste komt veel voor bij de ‘first nations’.
Om voor ondersteuning in aanmerking te komen moet het kind een IIEP (een individueel veranderplan) hebben, met eigen leerdoelen, omdat ze het curriculum meestal niet halen. De leerkrachten die ik spreek geven mij mee, dat soms een speciale school of een speciale klas de enige oplossing is om een leerling te ondersteunen.

De leerkrachten van de school kunnen veel zelf. De kinderen zitten weinig aan hun tafeltjes, ze werken veelal op kleedjes op de grond. Daarnaast is er een ruim assortiment aan stoelen. Zelfs een hometrainer staat tot hun beschikking. Ze maken gebruik van allerlei materialen. Katie en Nadine laten het één ander zien in de volgende video’s.


Nadine is ook begonnen met mindfull oefeningen. Het doel is kinderen inzicht te geven in hun emoties en het handelen tijdens de emoties. Ze leren hun gevoelens te herkennen en daarmee om te gaan. Onder andere door ademhalingstechnieken die in spel worden verwerkt. Ze is enthousiast over de goede resultaten. Ze gaat dat zeker verder uitwerken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *