Vervolg Reynolds Central School met Chantelle

Chantelle Vandertweel heeft ‘grade’ 3 (7-8 jarigen). Ze houdt een website bij voor de ouders en de leerlingen. Ik ben even in haar groep. Een van haar leerlingen heeft het syndroom van down, voor haar is er een assistente in de groep (een ‘EA assistent’). Ik wil er geen foto of video van maken in verband met de privacy. Ik zal daarom beschrijven wat ik zie: er is een (extra) volwassene in de groep, ze begeleidt de leerling met het syndroom van down. Ze verleent ook andere hand- en spandiensten als dat zo uit komt. Er wordt een muziekles gegeven; liedjes met bewegingen. De ‘EA’ doet de betreffende leerling de bewegingen voor, het meisje maakt oogcontact en doet alles na, ze is zeer tevreden over zichzelf en kijkt trots rond.

Als de kinderen naar huis zijn vertelt Chantelle over de strategie die zij gebruikt om een kind met autisme bewust te maken van zijn gevoel en de manier om daar mee om te gaan.

Trots laat de leerling mij het armbandje zien dat hij zelf gemaakt heeft naar aanleiding van zijn eigen gemaakte overzicht.

De school heeft nog veel meer materialen, die de leerkrachten in kunnen zetten om leerlingen te ondersteunen. Chantelle laat een vertelketting zien met verschillende kralen die de verteller ondersteunen bij het vertellen van een verhaal.

De leerkrachten van deze school zijn echt gericht op het kind en dat wat het nodig heeft. Ze hebben veel kennis en materialen tot hun beschikking, maar gebruiken ook hun eigen creativiteit. Ik heb bewondering voor hun inzet, hun enthousiasme en de wil om voor elk kind iets te vinden dat hen helpt om te ontwikkelen.

Ik heb ook gesproken met een ‘EA’ (Educational Assistent). Je ontmoet haar in mijn volgende blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *