‘Educational Assistent’ in Saskatchewan

In Saskatchewan zijn bijna geen speciale scholen, onderwijs vindt plaats op de reguliere basisschool. Binnen besturen wordt dat op verschillende wijzen vorm gegeven. Soms is er een speciale klas binnen een school. De kinderen ontmoeten elkaar dan tijdens activiteiten in de reguliere klassen. Als er geen speciale klas is blijven de kinderen met ‘special needs’ in de reguliere klas met ondersteuning van een Educational Assistent (EA). Audra Fusick was een ‘EA’ en vertelt samen met Raquel Scheidt, een leerkracht uit het zelfde bestuur, over dat werk.
Hier zijn respectievelijk Bea, Raquel en Audra in gesprek.

Een EA wordt ingezet in een klas met een kind of meerdere kinderen met ‘special needs’. Audra werkte voor een bestuur en maakte deel uit van een groep ‘EA’s’. Het bestuur bepaalt wie, waar wordt ingezet en voor hoe lang. De leerkracht is verantwoordelijk voor de leerling en bepaalt (soms) in overleg met de ‘EA’ welke ondersteuning nodig is. De ‘EA’s’ worden regelmatig getraind om kinderen met verschillende ondersteuningsbehoeften te begrijpen. Soms gaat de leerkracht mee met zo’n training.
Raquel zegt dat ze met de assistent haar drie ‘special needs kinderen’ kan begeleiden zonder de andere kinderen van haar groep tekort te doen.
Quote Raquel:

“it is actually amazing how it works; but everyone should be on board and work as a team”.

Het valt of staat met een goed programma, een goede administratie over de handelwijze om te komen tot het behalen van doelen en een goede afstemming met de ondersteuners en ouders. Het is veel werk, maar dat heeft ze er voor over omdat het resultaat zo goed is. Deze kinderen leren heel veel van andere kinderen. Vooral hoe ze zich moeten bewegen in de sociale omgeving. Het deel uitmaken van de groep en nadoen werkt beter dan wanneer het alleen maar verteld wordt.
Raquel wijst ons ook op het feit dat de andere kinderen op deze wijze leren om te gaan met verschillen:

“for everybody it is important too, they start to understand that there are children that are different and learn and embrace it”

Audra heeft nu een andere baan, ze werkt preventief met kinderen en gezinnen van 0 tot 6 jaar. Ze vertelt daar meer over in het volgende blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *