Robin is leerkracht én ouder, ik ontmoet haar bij mijn familie. Als ik haar vertel waarom ik geïnteresseerd ben in het Canadese onderwijs, hebben we een interessant gesprek.
Ik leg uit dat in Nederland kinderen met ‘special needs’ soms naar speciale scholen gaan. Het duurt even voordat ze begrijpt dat dat betekent dat die kinderen dan ook vaak naar een andere plaats gaan. Ze reageert uiteindelijk ongelovig en zegt: “Bedoel je dat ze niet naar de gewone school mogen?! Maar dat is segregeren!”. Ze vervolgt: “Dat doen wij niet, we hebben soms wel een speciale klas, maar dan op onze eigen school; echt niet in een andere plaats!”.
Mijn vraag is hoe zij dan als leerkracht om gaat met de verschillen in haar klas. Robin: “Wij differentiëren onze instructie en stemmen af op de ‘needs’ van kinderen. Ik kan niet altijd alle kinderen geven wat ze nodig hebben. Maar ik probeer zo goed mogelijk te onderzoeken wat kinderen helpt om zich te ontwikkelen. Ik richt me op wat er nodig is, zo zal ik met het ene kind de leerstof vaak oefenen en met het andere minder”.
In Canada werkt men met een onderwijs curriculum, waarin de leerlijnen beschreven zijn, er zijn dus geen methodes die gevolgd worden. Ik begrijp dat zij daarom de ruimte ervaart om kinderen op een andere manier naar het zelfde doel te begeleiden.
Ze vertelt ook over haar frustratie dat ze niet alle kinderen tegelijk kan helpen, ze heeft er 25 in haar klas. Robin: “Het is zeker niet altijd gemakkelijk. Maar ze zitten wel bij elkaar in de klas en leren met elkaar om te gaan en elkaar te respecteren, dat is heel veel waard!”.
Robin ziet ook de kant van de ouder, haar zoon zit sinds kort op school. Het lijkt haar lastig als zij als ouder merkt dat hij niet alle aandacht krijgt, als hij die nodig zou hebben. Robin: “Stel dat híj iets extra’s nodig heeft en in zijn klas zitten veel kinderen met ‘special needs’, is er dan wel tijd voor hem? Maar ik zou hem nooit naar een andere school laten gaan.” Als ik haar vraag hoe ze dat aan zou pakken, is haar antwoord: “Dan zou ik als ouder graag willen helpen. Ik zou willen dat alle ouders begrijpen hoe belangrijk zij zijn en wat zij kunnen betekenen voor de ontwikkeling van hun eigen kind: They are their child’s best advocate.”
Quote van Robin:
“De relatie van de leerkracht met de ouders is belangrijk voor het succes van het kind”.