Welkom op mijn blog.
Het heet ‘onderwijs onderweg’, dat is precies wat het is, niet meer en niet minder. Geen wetenschappelijk onderzoek, maar gesprekken met mensen die dichtbij het onderwijs staan en die ik onderweg ontmoet, spontaan of van te voren geregeld.
De reden voor mijn reis naar Canada
Ik wil meewerken aan ‘een wereld die werkt voor allen’. Een samenleving, waarin diversiteit vanzelfsprekend is, gewaardeerd en benut wordt.
Het onderwijs is een van de kanalen om waardering, samenwerking en gelijkwaardigheid op meer structurele en systematische wijze in de samenleving te brengen. Over dit thema wordt al lang en vaak gesproken, ook door verschillende wereldleiders. Zij hebben daar afspraken over gemaakt. Dat heeft geleid tot het Salamanca Statement :
- Leerlingen met een beperking hebben recht op toegang tot reguliere scholen
- Inclusieve scholen dragen bij aan een rechtvaardiger samenleving en hebben derhalve een positief effect op de ontwikkeling van iedereen.
Tevens werd bepaald dat een internationale commissie de deelnemende landen zal wijzen op het eventueel niet naleven van de afspraken. Nederland is daarop aangesproken.
Canada ziet onderwijs als een middel tot emancipatie en als ‘kanaal’ om mensen te ‘vormen’. Canada is als immigratieland een smeltkroes van culturen. Om hun visie te verwezenlijken is er sprake van een intensieve belangstelling voor inclusie met een ruime financiering door de overheid.
Ontario is de voorloper wat betreft inclusief onderwijs, Michael Fullan speelt daarin een belangrijke rol. Het ministerie van onderwijs in Ontario heeft een keuze gemaakt voor inclusief beleid en doet dat vanuit een sterke visie en overtuiging. Dat is beschreven in een document ‘Equity and Inclusive Education’. Vooral het gelijkwaardigheidsbeginsel is een reden om meer inclusief te denken.
Een andere reden om naar Canada te gaan is dat ik daar een groot familienetwerk heb, die mij in contact kan brengen met scholen en andere instanties, zodat ik mensen uit de praktijk kan ontmoeten. Met hun verhalen kan ik via blogs en vlogs Nederland kennis laten maken met het onderwijs in Canada.
In Nederland maken 5,4% leerlingen gebruik van speciale vormen van onderwijs. Internationaal (voornamelijk westerse landen) maken gemiddeld 2,4% van de kinderen daar gebruik van.
Uit onderzoek wereldwijd blijkt dat 1,5 tot 2% van de kinderen speciale vormen van onderwijs nodig hebben.
september 2017
Bea van Burgsteden
Voor de voorbereiding heb ik de medewerking ontvangen van:
Peter de Vries en Bert Groeneweg, beiden onder andere docent aan het seminarium voor orthopedagogiek.
Erik Dannenberg, Kalinka van Hoeijen, Jos Koot, Marloes Veldhuizen, Karin van den Hoven, Henk Jacobs, Willemien Hofman en Katrien van Wijnendaele. Vele anderen heb ik in de wandelgangen gesproken, recentelijk en door de jaren heen.
Ik wil iedereen hartelijk danken voor de aandacht en tijd.